DANexplore er tilsluttet rejsegarantifonden – reg. nr. 2842. Alle pakkerejser er omfattet af Rejsegarantifonden.
Bestilling skal ske (telefonisk, skriftligt eller ved personligt fremmøde) til DANexplore og er bindende for såvel kunde som DANexplore, når depositum er betalt og når betalingen er sket rettidigt. Ved betaling af depositum bekræfter kunden samtidig at have accepteret de vilkår/bestemmelser, der fremgår af ordrebekræftelsen samt af DANexplores generelle betingelser. HUSK ved bestilling at oplyse de rejsendes navne nøjagtigt som angivet i passet. DANexplore påtager sig intet ansvar for problemer/meromkostning ved ukorrekt navn.
De anførte tidspunkter i rejseplanen er lokaltider. Der kan ske ændringer i fartplanerne efter bestillingstidspunktet, og det er derfor vigtigt, at afgangstiderne i de fremsendte billetter m.v. kontrolleres nøje. Du kan altid følge nyeste opdaterede flyrejse, samt få mange nyttige informationer om din flyrejse på www.checkmytrip.com. Det er den rejsendes ansvar at holde sig ajour med afgangstider og eventuelle ændringer af disse. Såfremt der er uoverensstemmelser mellem billetter og rejseplan, så kontakt venligst DANexplore omgående.
Normalt skal check-in i lufthavnen være foretaget senest 3 timer før afrejse, og vi anbefaler, at man møder op i lufthavnen i god tid. Enkelte selskaber kræver tidligere check-in, hvilket vil fremgå af rejseplanen.
Vi gør opmærksom på, at Canada, USA, Australien og New Zealand lige som Danmark har sommer/vintertid – disse ændres fra år til år, og den rejsende er selv forpligtet til at opdatere sig her.
Husk altid gyldigt pas uanset hvor rejsen går hen. Det kræves i flere lande, at passet ved indrejsen er gyldigt i 6 måneder efter hjemkomst.
Vi gør opmærksom på, at et dansk fremmedpas ikke betragtes som et almindeligt pas. Kontakt derfor dit rejsemåls ambassade i god tid for eventuelle særlige visumbestemmelser. Udenlandske statsborgere bør inden bestilling af rejsen undersøge evt. visum- og paskrav, da DANexplores oplysninger alene gælder for personer med dansk pas.
Du kan altid finde nyeste opdaterede visumregler på udenrigsministeriets hjemmeside.
Ønsker man hjælp til at søge eventuel visum, kan man mod gebyr få hjælp til visum her. Man er selv forpligtet til at kontrollere, om vaccinationer kræves og/eller er obligatoriske. Det kan gøres hos egen læge eller på www.sikkerrejse.dk
Overholdes kravene ikke til pas, visum eller vaccinationer, angivelse af korrekt navn på rejsedokumenter, kan kunden ikke gøre krav gældende hverken mod DANexplore, formidleren eller underleverandøren til pakkerejsen for de følgevirkninger, mangler, gener eller tab, som den manglende efterlevelse af kundens generelle pligter medfører.
Ferien kan hurtigt blive rigtig dyr, hvis ikke du har tegnet forsikring, og der opstår sygdom eller skade på din rejse – eller hvis det sker inden afrejse, og du er nødt til at aflyse din rejse. Vi anbefaler derfor, at du tjekker, om du er dækket af en rejse- og/eller afbestillingsforsikring via dit indboforsikringsselskab, kreditkort eller lignende – og husk endelig, at der kan være forskelle i forsikringsdækningen, så det er vigtigt at sikre, at en eventuel forsikring dækker lige præcis det, du skal på din ferie.
DANexplore samarbejder med Gouda, som er specialister i rejseforsikring, og kan tilbyde dig både afbestillings- og rejseforsikring.
Hos Gouda har du mulighed for at vælge mellem to typer rejseforsikringer: en løbende årsrejseforsikring, der dækker rene ferierejser af op til 30 dages varighed pr. tur, eller en enkeltrejseforsikring, der dækker den ene rejse og kan benyttes ved såvel ferie- og erhvervsrejser, og som kan tegnes i op til 24 måneder. Ved begge typer forsikringer kan du desuden tilvælge en række supplerende dækninger.
Betingelser og produktark finder du her
Med en Gouda Afbestillingsforsikring kan du få dine penge tilbage, hvis du er nødsaget til at aflyse din rejse pga. egen – eller rejseledsagers – sygdom eller tilskadekomst, eller samme hos din ikke-medrejsende nærmeste pårørende, eller i tilfælde af skilsmisse eller opsigelse fra arbejde, samt en række andre punkter. NB! Bemærk at forsikringen skal købes samme dag, som du bestiller din rejse, eller senest ved indbetaling af depositum på rejsen.
Betingelser og produktark finder du her
Du er meget velkommen til at ringe til os og få vejledning omkring rejseforsikringer.
(DANexplore modtager provision ved salg af Goudas rejse- og afbestillingsprodukter)
DANexplore kan altid forespørge på særlige ønsker både i forhold til sædereservation på fly såvel som specifikke ønsker til hoteller. Disse ønsker er aldrig garanteret medmindre det fremgår af fakturaen. Vi gør opmærksom på, at hos langt de fleste flyselskaber er seating ikke længere inkluderet i prisen. Seating kan foretages på flyselskabets egen hjemmeside, dette er dog mod egenbetaling.
Kunden er forpligtet til:
Vi skal bede dig som rejsende at rette dig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle vores underleverandører (som f.eks. hoteller, lufthavnen og transportmidler). Du skal opføre dig således, at dine medrejsende føler sig ugeneret. Upassende opførsel kan, I grove og/eller gentagne tilfælde, føre til bortvisning – også fra den videre deltagelse i rejsen. Du vil i sådanne tilfælde selv være ansvarlig for egen hjemtransport og eventuelle udgifter som følge heraf. I tilfælde af bortvisning er du ikke berettiget til nogen form for tilbagebetaling af rejsens pris eller dele heraf.
Fra den 13. Januar 2009 blev der stillet skærpede krav til rejsende til USA under Visa Waver programmet (ESTA). Inden afrejse skal der afgives en række oplysninger via hjemmesiden her: https://esta.cbp.dhs.gov. Afgivelsen af disse oplysninger, samt rigtigheden af disse, påhviler alene den rejsende. Manglende eller mangelfuld afgivelse af oplysninger kan give hårde konsekvenser for den rejsende. DANexplore har intet ansvar for afgivelse af ovennævnte oplysninger, hvorfor DANexplore ikke kan blive mødt med krav, der måtte udspringe grundet manglende eller mangelfulde oplysninger. Spørgsmål i forbindelse med afgivelse af oplysninger skal rettes til den Amerikanske Ambassade i Danmark
Med virkning for rejser til Canada fra og med d. 29. september 2016 har landet indført den obligatorisk elektroniske forhåndsgodkendelse kaldet eTA (Electronic Travel Authorization). Det betyder, at du som besøgende er forpligtet til at anmelde din ankomst til Canada (som det også har været tilfældet i USA siden januar 2009).
eTA er en internetbaseret formular, som du finder her: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Her indtastes de samme personoplysninger, som man før skrev på indrejsepapirerne. Indtastningen skal foretages ikke mindre end 72 timer før afrejse.
Du kan altid finde de nyeste opdaterede visumregler på udenrigsministeriets hjemmeside. Her finder du også link til at søge visum online. Vi anbefaler, at man printer visumbekræftelsen ud og medbringer i lufthavnen.
Som dansk statsborger får man 90 dages visum til Australien ved online visum.
Med virkning for rejser til New Zealand fra og med d. 1. oktober 2019 har landet indført den obligatorisk elektroniske forhåndsgodkendelse kaldet eTA (Electronic Travel Authorization).
Det betyder, at du som besøgende er forpligtet til at anmelde din ankomst til New Zealand – dette kan gøres fra 1. juli 2019.
ETA kan søges via ”Immigration New Zealand” hjemmeside eller via mobil app.
DANexplore optræder som agent for de(t) i rejsen/transporten involverede flyselskab(er), der alene er ansvarlige for den korrekte gennemførelse af transportaftalen.
Dette/disse selskab(ers) transportbetingelser og ansvarsbegrænsninger er derfor gældende. Transporten sker i henhold til Montreal og Warszawa konventionerne og EU forordning 889/2002, der begrænser flyselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelse. DANexplores ansvar for mangler samt person og tingskade for skibs og togrejser er begrænset til det erstatningsansvar vores leverandører har i henhold til henholdsvis Athen Konventionen samt COTIF/CIF konventionen.
Ovenstående betyder, at når der er købt en flybillet uden yderligere arrangement (så som f.eks. hotel, bil) er DANexplore kun formidler af transporten. Opstår der problemer under transporten som følge af forsinkelser og aflysninger er det flyselskabet der er lavet aftale med og dermed mod dem der skal rettes et eventuelt krav – det vil fremgå af ordrebekræftelsen, hvilket flyselskab der er aftalepart. Se evt. dine rettigheder på www.slv.dk
I tilfælde af Force Majeure såsom aftalebrud, strejker, vejrlig eller andre forhold som DANexplore ingen indflydelse har på, er DANexplore ikke ansvarlig.
Eksempel på prisændring: Hvis lufthavnsafgiften udgør kr. 150,- af den samlede rejses pris, og lufthavnen vælger at hæve afgiften til kr. 200,- vil den samlede rejsepris stige med kr. 50,-
En prisændring vil blive meddelt kunden snarest muligt og senest 20 dage før afrejse. Overstiger en prisforhøjelse mere end 8% af rejsens pris, kan kunden, ved uden unødigt ophold skriftligt at kontakte DANexplore, afbestille rejsen og kræve det indbetalte beløb tilbagebetalt. Sker der ændringer i nedadgående retning i ovennævnte forhold indenfor 20 dage før afrejse, kan kunden ikke kræve prisnedsættelse.
Ved ændringer af allerede bekræftede reservationer kan der forekomme ændringsgebyr til leverandøren. Visse flybilletter og arrangementer kan ikke ændres og betragtes som afbestilling og ny bestilling.
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret jf. forbrugeraftaleloven
Følgende regler er gældende, såfremt der ikke er anført andre regler på ordrebekræftelsen.
Det betragtes som afbestilling af hele flybilletten, hvis kunden ikke møder op til sin flyafgang og rejsens pris er tabt ligesom hjemrejse billetten ikke vil kunne benyttes.
Reklamation over mangler på rejsen skal rettes til DANexplore omgående, når manglen konstateres, således at DANexplore kan forsøge at afhjælpe forholdet.
Vi gør os umage med at planlægge din rejse ned til mindste detalje. Hvis der på rejsen, mod forventning, skulle forekomme fejl eller mangler, er det meget vigtigt, at du så snart fejlen eller manglen konstateres, retter henvendelse til DANexplore (se kontaktdetaljer herunder). Vi vil herefter straks forsøge at afhjælpe forholdet. Såfremt du undlader at kontakte DANexplore inden for rimelig tid, kan du jf. Lov om Pakkerejsers §26 fortabe retten til efterfølgende at gøre mangelkrav gældende. Hvis du på baggrund af en konstateret fejl eller mangel på rejsen selv disponerer (eksempelvis køber en overnatning på et andet hotel) uden at have kontaktet DANexplore, kan du ikke efterfølgende gøre krav om økonomisk kompensation gældende over for DANexplore for denne disposition.
DANexplore kan træffes inden for vores almindelige kontortid på tlf. +45 86 40 88 44. Sker henvendelse uden for almindelig kontortid, skal vi kontaktes på vores nødtelefon på nr. +45 29 22 61 85.
Krav angående mangler der ikke har kunnet afhjælpes på stedet, skal være DANexplore i hænde senest 4 uger efter rejsens afslutning. Ved uenighed mellem DANexplore og den rejsende vedrørende mangler ved rejsen, kan sagen indbringes for Pakkerejseankenævnet, Røjelskær 11,3, 2840 Holte. Husk det er din pligt, at du inden afrejse har læst dine rejsedokumenter grundigt igennem, så eventuelle fejl kan rettes inden afrejse.
Værneting: Retten i Randers. Eventuelle søgsmål skal afgøres efter dansk national ret og anlægges ved dansk domstol.
Der tages generelt forbehold for trykfejl.